Terima Kasih kerana Follow GT-Puteri , anda semua adalah yang terbaik !

Monday 16 June 2014

JAIS Taknak Pulang Bible, Kenapa BN Nak Peduli?

bible_rampas_JAIS

BEBERAPA portal berita pembangkang mempersoalkan kenapa BN membisu dalam isu Bible yang dirampas oleh JAIS tapi tidak mahu dipulangkan walaupun Peguam Negara memutuskan tiada kes untuk meneruskan pendakwaan di Mahkamah. Kononnya, keputusan membisu itu telah mengecewakan masyarakat.  Rasa nak gelak.

Persoalannya sekarang, kenapa pulak BN nak kena masuk campur?

Itu masalah Pakatan sebab berlaku di Selangor (mereka perikntah)dan yang ambil tindakan pun agensi yang kerajaan Selangor bayar gaji, JAIS.  Pandai-pandailah nak selesaikan sendiri, kenapa nak babitkan BN dalam isu ini pulak?  Selesaikanlah sendiri.

Bagaimanapun, dari satu sudut lain, kenyataan yang semacam ini menunjukkan pembangkang dah mula rasa tertekan dengan kejadian ini.  Tak dapat tidak, BN pula yang cuba nak dibabitkan.  Kurang-kurang boleh tuduh BN tak peduli, apatah lagi pilihanraya negeri Sarawak mungkin berlangsung pada bila-bila masa dari sekarang.

Kenapa Sarawak, sebab isu berkaitan Kristian laku di sana. Jika Pakatan gagal untuk selesaikan masalah berkaitan rampasan Bible di Selangor, apa modal yang nak ditunjuk untuk mengatakan mereka lebih layak jadi kerajaan di Sarawak?  Apatah lagi sebahagian dari Bible yang dirampas itu adalah Bible dalam bahasa Iban.

Penulis berharap janganlah ada pemimpin BN di Selangor yang memandai-mandai buka mulut, mengulas tentang Bible dirampas yang enggan dipulangkan kepada pemiliknya. Kalau itu berlaku, Pakatan akan ambil nafas panjang sebab dalam keadaan tersepit, ada orang tunjuk cara mana nak lepaskan diri.

‘Ketegangan’ ini biar mereka selesaikan sendiri, macam mana dan bagaimana tu, pandai-pandailah.  Kata ramai sangat bijak pandai dalam Pakatan nun, kenapa bila berlaku masalah macam ini BN pulak yang diminta masuk campur.

Anwar sebagai contoh, boleh selesai hampir semua masalah besar, dalam tempoh sesingkat saat atau minit, contoh macam dalam soal kehilangan MH370 yang maih menjadi misteri sehingga sekarang? Apa tak mintak dia bagi pandangan macam mana nak selesaikan masalah JAIS enggan memulangkan Bible yang dirampas, kenapa BN pulak yang diminta campur tangan?

Tak masuk akal sungguh.
Begitupun penulis sedikit pelik, kenapa dalam hal ini Pakatan atau pemilik Bible berkenaan tak bawa JAIS atau MAIS ke Mahkamah, apa yang menghalang?  Kalau tidak tu kang, cepat saja nak bawa ke tengah, tapi dalam isu ini tak pulak begitu?  Nak semarak sentimen agama ke?

No comments:

Post a Comment