Terima Kasih kerana Follow GT-Puteri , anda semua adalah yang terbaik !

Thursday 9 January 2014

JAIS dah kena 'ikat'...

khalid-jais
Sejak zaman pemerintahan Barisan Nasional di Selangor dulu, Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) bebas bergerak mengendalikan operasi keatas perkara-perkara berkaitan agama Islam yang ditetapkan dibawah bidang kuasanya.
Namun gara-gara kontroversi operasinya menyerbu pejabat Pertubuhan Bible Malaysia (PBM) di Damansara pada 2 Januari merampas 300 Bible versi bahasa Melayu sudah merubah segalanya.
JAIS mulai Rabu tidak sebebas dulu.Ia kini wajib berbincang dengan kerajaan negeri Selangor dan Majlis Agama Islam Selangor (MAIS) jika hendak menjalankan operasi 'sensitif' seperti itu.
Langkah kemaskini Prosedur Operasi Standard (SOP) untuk JAIS itu diumumkan oleh Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim di dalam sidang media selepas mesyuarat Exco Rabu.
"SOP baru sudah berkuat kuasa hari ini dan sudah diaplikasikan, kena ada perbincangan bersama sebelum apa-apa tindakan diambil.
"Ini bertujuan menjaga sensitiviti dan tatacara, itu semua kita ambil kira," katanya.
Selasa Exco agama  Sallehin Mukhyi mengesahkan serbuan pada 2 Januari itu adalah mengikut SOP JAIS yang ditetapkan.
Namun beliau sudah menbayangkan SOP itu akan dikemaskini.
Khalid berkata kini JAIS boleh bertindak sendiri tanpa berbincang hanya dalam kes tak sensitif seperti tangkap orang tidak berpuasa.
"Exco juga bukan sahaja mereka perlu dapatkan kebenaran, tetapi Exco juga harus memantau JAIS supaya tidak ada salah faham dan juga salah lapor.
"Kerajaan Negeri, MAIS dan JAIS untuk memastikan penguatkuasa akan datang dijalankan secara tertib dan bertanggungjawab.
"Perbincangan melibatkan tiga pihak ini akan diadakan bagi mengambil kira sensitiviti penganut agama-agama," katanya.
Ditanya mengenai pendirian kerajaan Selangor berhubung penggunaan kalimah Allah ini, Khalid menjawab "Kalau simpan dan tidak digunakan boleh, tetapi  di Selangor kita nasihatkan tak perlu.Dalam Enakmen Kawalan Pengembangan Agama Bukan Islam 1988 tercatit tentang penggunaan."
Beliau juga memberitahu mesyuarat Exco telah meminta JAIS mendapatkan pengesahan daripada Kementerian Dalam Negeri (KDN) melibatkan bible versi bahasa Melayu yang dirampas hasil serbuan terhadap PBM, minggu lalu.
"Setelah mendengar taklimat JAIS, kerajaan negeri telah mengarahkan JAIS untuk dapatkan pengesahan daripada KDN jika kitab yang diambil daripada PBM memenuhi Resolusi 10 Perkara isu kalimah Allah yang ditetapkan kabinet.
"Sekiranya KDN berpuas hati penerbitan kitab-kitab ini memenuhi Resolusi 10 Perkara, kami akan mengarahkan JAIS untulk memulangkan semula kitab-kitab tersebut kepada PBM," katanya lagi.

No comments:

Post a Comment