Terima Kasih kerana Follow GT-Puteri , anda semua adalah yang terbaik !

Thursday 8 March 2012

Apalah punya bebal parti bai'ah nih..



Susulan langkah meletakkan calon bukan Islam pada pilihan raya umum 2008, Pas dijangka menurunkan calon bukan Muslim di enam negeri kali ini.

Pengerusi Lajnah Perpaduan Nasional Pas Pusat, Dr Mujahid Yusof Rawa berkata, kepimpinan parti itu di Selangor, Johor, Perak dan Kedah di samping Sarawak dan Sabah diminta memberi perhatian dalam pembahagian kerusi termasuklah meletakkan calon dari Dewan Himpunan Penyokong Pas (DHPP) bertanding Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13).

Ahli Parlimen Parit Buntar ini berkata, keputusan calon DHPP dibolehkan bertanding atas tiket Pas sejak tahun 2010, malah ia diputuskan oleh Majlis Syura.

Keenam-enam negeri tersebut, menurut Mujahid, mempunyai kekuatan DHPP yang dilihat berdasarkan semangat yang ada melalui keahlian, aktiviti serta sambutan program yang diadakan.

"Saya berharap sangat negeri-negeri berkenaan supaya memberikan semangat kepada DHPP sementara masih ada ruang untuk diisi oleh mereka," kata beliau kepada Harakahdaily.

Pada PRU12, Pas meletakkan calon bukan Islam, Kumuta Raman. Dia bertanding dengan menggunakan tiket PKR.

Ekoran itu, Mujahid yang juga penasihat bersama DHPP berkata, kini dewan itu menjadi sayap parti, maka Pas menyusun gerak kerja pilihan raya termasuklah menyusun calon dari kalangan sayap muda itu.

Sehubungan itu, Mujahid berkata, negeri Johor telah memperlihatkan semangat DHPP yang kuat dan berkemungkinan akan memberi lebih dari satu kerusi kepada ahli dewan itu.

Bagaimanapun, katanya, perlu ada rundingan yang bijak dalam menentukan calon supaya ia tidak berlaku pertindihan.

"Kalau kerusi kita (Pas) lebih selesa dan mudah untuk dirunding. Saya lihat kerusi parlimen agak mudah. Bagaimanapun kepimpinan negeri kena bijaksana," katanya.

DHPP, yang mempunyai keahlian seramai 20,000 orang, sayap terbaru Pas yang dinaikkan taraf daripada Kelab Penyokong Pas, yang ditubuhkan pada 2005.

Dewan itu dilancarkan pada 23 Mei 2010.

No comments:

Post a Comment