Terima Kasih kerana Follow GT-Puteri , anda semua adalah yang terbaik !

Saturday 3 December 2011

Anwar di perli dalam 2 kisah karya P. Ramlee - Datuk Rosnah


Ketua Puteri Umno Datuk Rosnah Abdul Rashid Shirlin hari ini membawa dua kisah dalam filem Allahyarham Tan Sri P Ramlee, Anakku Sazali dan Madu Tiga, ketika membuat penggulungan di akhir perhimpunan agung Umno petanng ini.

"Namanya Anwar, bukan nama sebenar. Bapa yakin dengan dia. Tapi dia derhaka dengan kita. Dia lawan dengan kita macam kita tak pernah bagi apa-apa.

"Dengan bangga, dia kata dekat kita, Anwar sudah besar bapa, Anwar boleh buat apa sahaja yang Anwar mahu.

Kisah ini dalam filem Anakku Sazali... Watak Anwar, tidak ada kena mengena antara hidup atau yang dah nak mati," ayat Rosnah sambil diiringi gelak ketawa perwakilan.

Selepas itu, Rosnah yang juga timbalan menteri kesihatan turut membawa contoh dalam filem Madu Tiga iaitu watak Jamil.

Beliau menyifatkan individu itu seperti Jamil yang berjumpa dengan ketiga-tiga isterinya tetapi memberi tiga janji yang berbeza.

Kata Rosnah, kepada isteri pertama, dia berkata 'lu tolong gua, wa kasi apa lu mahu'. Isteri pertama dinisbahkan kepada DAP.

Kepada isteri kedua, individu itu dengan berjanji menyokong negara Islam, tapi meminta PAS tunggu dulu menubuhkan negara Islam.

Kepada isteri ketiga yang disifatkan Rosnah sebagai 'rakyat', individu itu berjanji untuk membanteras rasuah dan hidup matinya kerana rakyat.

Kemudiannya, Timbalan Pengerusi Tetap Datuk Mohamad Abdul Aziz (MP Sri Gading) yang mempengerusikan sesi tersebut, mencelah: " Dia ada bini nombor empat, bini dia jantan".

Kata-kata tersebut membuat Rosnah dan perwakilan ketawa, lantas beliau menjawab: "Saya setuju dengan pengerusi tetap".

Rosnah berceloteh lagi, katanya Jamil itu mempunyai seorang penasihat iaitu bapa mertuanya yang mengingatkan menantunya bersikap adil setelah bermadu tiga.
"Jamil... Bapa tak kisah Jamil nak kahwin berapa pun, tapi Jamil mesti adil... Sebab itulah dia panggil nama Keadilan," tambahnya.

"Tengok cara dia, tuan-tuan, kanan dia pusing, kiri dia temberang, depan dia tipu, belakang dia buat apa, biar tuan- tuan sendiri yang akan menjwabnya.

"Inilah pakar putar alam, pakar raja drama," katanya gelak ketawa perwakilan.
Hebat Ketua Puteri mencuitkan perhatian perwakilan!

Menurut Rosnah, PKR dan PAS ditubuhkan "atas dasar kekecewaan dan dendam" sebaliknya Umno tidak demikian dan ditubuhkan untuk membela bangsa dan parti sejati untuk orang Melayu.

No comments:

Post a Comment