Terima Kasih kerana Follow GT-Puteri , anda semua adalah yang terbaik !

Monday 19 December 2011

Mari belajar sesuatu dari Cikgu Adam Adli.. Pelajaran 'Rusuhan'.. Tuan Guru Besar :Anwar Ibrahim..

PANAS : ADAM ADLI , PENDIDIK ANAK BANGSA MASA DEPAN??




Tahukah anda siapakah Adam Adli Bin Abd Halim? MU (Mahasiswa Utara) terbaca pertanyaan rakan-rakan siswa yang prihatin tertanya-tanya tentang siapakah insan ini sehinggakan dunia alam maya ini mula dibanjiri dengan artikel tentang insan ini. 


“Adam” ? Indah sebenarnya maksud nama ini. “Ikutan”, “Teladan”, di samping nama Nabi dalam Islam. Namun sayang, MU tidak merasakan insan seperti ini layak dijadikan ikutan, apatah lagi teladan.

Kenapakah? Siswa ini, bakal pendidik kelak dari Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) kerana telah menurunkan bendera gambar Perdana Menteri yang kemudiannya digantikan dengan bendera kebebasan akademik. Jawapan diterima, "itu tindakan di luar kawwalan". Sekiranya benar sudah matang, perkara seperti ini TIDAK sepatutnya berlaku.






Adakah tindakan-tindakan ini wajar bagi seorang mahasiswa? Wajarkah? Tidak cukup mengetuai demo, bendera Perdana Menteri kita diturunkan seterusnya diganti dengan bendera mereka? 


Terjumpa pula gambar-gambar ini.


(Tinggalkan persoalan ini buat kalian)


Kata mereka, berhimpunnya mereka adalah untuk menyerahkan memorandum. Tetapi, MU masih mencari rasionalnya menurunkan bendera Perdana Menteri tersebut? Kenapa ya? *buntu*. Syukur insan seperti ini dapat dikesan lebih awal supaya virus-virus nya tidak terus merebak. 

Andai bicara MU ini mungkin sekadar picisan, ingatlah kata-kata ini,

Waktu kita berdemonstrasi, tak mungkin kita belajar..
Tak semestinya pandai berdemonstrasi, pandai berpolitik..
Ibu bapa sanggup berkorban duit beri pelajaran demi masa depan mereka, masa depan masyarakat, masyarakat orang Melayu..
Esok dah keluar universiti, dah dapat apa yang kita kejar, nak berpolitik, berpolitikla..
Duit orang lain, kita belanja buat politik? Tak nak la…

-Tun Dr Mahathir Mohamad-


Terbaca juga status FB seorang rakan, mahasiswa di UPSI:

salam... 
Mencelah seketika...
Renungan untuk semua..
UPSI megah dgn kelahiran pendidik yang membentuk perkembangan negara.
Saya dan sahabat UPSI tetap dengan pendirian tidak bersama ideologi Adam Adli. 
Kami sayang UPSI.. kepada bloger2 luar.. hentikan cemuhan keatas UNIVERSITI kami.. kami pelajar biasa yang tidak terlibat dengan Adam Adli tidak patut menerima cercaan yang sama..

p/s: Kepada Adam Adli Bin Abd Halim dan yang berkenaan, “tidak salah” rasanya kamu memohon maaf bukan sahaja kepada YAB Perdana Menteri bahkan kepada rakan-rakan siswa yang lain khususnya dari UPSI kerana tindakan itu. 

Kepada bakal-bakal pendidik, buktikanlah anda layak menjadi pendidik anak bangsa kita kelak. Tidak selesa rasanya kalau MU sendiri di tempat rakan-rakan khususnya rakan-rakan siswa di UPSI. Betullah, kerana nila setitik, rosak susu sebelanga.

No comments:

Post a Comment