Scorpene Malaysia: Apa Yang Kita Tak Tahu
Kita kenalah bagi tahu.. Apa yang pakatan haram tak bagitau... KANTOI!!!!!
Bila
ditanya kepada rakan-rakan, dan setelah membaca blog-blog Pakatan
Rakyat,rata-ratanya akan mengaitkan kapal selam kita dengan dua masalah;
1. Harga Kapal Selam Scorpene yang jauh lebih mahal dari belian negara lain.
2. Kapal Selam Scorpene tidak boleh melakukan selaman.
Pertama,
mari kita rujuk kepada masalah pertama yang menghantui skandal kapal
selam negara kita. Isu harganya. menurut info yang saya petik dari blog
AMK Shah Alam, Malaysia telah membayar sebanyak 580 juta dollar (USD)
manakala Chile hanya membayar 250 juta dollar (USD) dan India pula
membayar 540 juta dollar (USD) untuk setiap Scorpene mereka. Dalam kes
ini,, memang nyata pembelian kita paling mahal berbanding negara-negara
lain yang membeli kapal selam jenis ini.
Perbezaan garis masa dan kuantiti belian.
Pada waktu ini, hanya 4 buah negara yang membuat belian Kapal Selam Scorpene ini. Negara tersebut ialah Chile, Malaysia, India dan Brazil.
Chile membeli dua buah kapal selam pada sekitar tahun 1998/99 dan harga belian mereka ialah 250 juta dollar.
Pada waktu ini, hanya 4 buah negara yang membuat belian Kapal Selam Scorpene ini. Negara tersebut ialah Chile, Malaysia, India dan Brazil.
Chile membeli dua buah kapal selam pada sekitar tahun 1998/99 dan harga belian mereka ialah 250 juta dollar.
Malaysia membeli dua buah kapal selam pada sekitar tahun 2003/04 dan harga belian kita ialah 580 juta dollar.
India membeli enam buah kapal selam sama pada sekitar tahun 2006, dan harga belian mereka ialah 540 juta dollar seunit.
Pihak
Pakatan Rakyat tidak menjelaskan disebalik dakwaan mereka, perbezaan
faktor-faktor seperti kadar tukaran wang asing pada waktu pembelian di
buat, harga kos bahan mentah, jenis persenjataan dan lain-lain kos yang
terlibat.
Kos pembelian
kapal selam India juga meningkat kerana wujud kelewatan dan masalah di
pihak Magazon Dock Limited. India dapat menjimatkan kos pembelian mereka
melalui pembelian pukal (6 buah, maka kos tetapnya dapat disusutkan)
dan mereka membina kapal selam tersebut di India (jimat kos pembuataan
dengan memanfaatkan kos buruh rendah India)
Dari
jadual harga besi terpakai, kita dapat lihat kenaikkan harga besi
dunia. Pada Januari 2000, harga besi ialah 98 Euro per tan, dan kini
ianya 317 Euro per tan pada September 2011. Ini harga besi skrap,
terpakai dan kitar semula. bayangkan harga besi dan keluli baru yang
diperlukan untuk membina sebuah kapal selam baru.
Pada waktu Chile dan Malaysia membuat tempahan kapal selam, perbezaan kos mentah (besi, keluli) telah meningkat lebih dari 100%. Jadi tidak menghairankan perbezaan harga di bayar oleh Malaysia dan Chile. Apa pula pe njelasan Pakatan Rakyat mengenai pembelian Brazil yang jauh lebih mahal.
Jadual
di atas pula menunjukkan carta tukaran asing antara Ringgit Malaysia
dengan Euro. Euro pada tahun negara menempah kapal selam jauh lebih
tinggi berbanding dengan waktu tempahan di buat oleh Chile. India pula
membuat pembelian kapal selam mereka pada 2010, pada waktu nilai
matawang Euro sangat tinggi. Jadi, ternyata ada justifikasi dan
penjelasan munasabah disebalik perbezaan harga.
Kedua,
kapal selam Malaysia tidak boleh melakukan selaman. Perkara ini dengan
nyata adalah satu salah faham, jika tidak, satu fitnah besar dari pihak
yang cuba meraih undi dengan menabur prasangka negatif kepada rakyat.
Walaupun sedemikian kajian saya, saya sangat mengharap jawapan mengenai tuduhan rasuah berkaitan pembelian kapal selam negara ini terjawab dan dapat jalan penyelesaian yang munasabah. Memandangkan integriti mahkamah negara telah dihancurkan oleh tomahan dan tindakan pelbagai pihak.
GTP : Harap dah terjawab lah sudah persoalan yang dibuat oleh pakatan haram tu?? Jangan leka nak top up jer kerjanya pembangunan dan kemajuan yang dilakukan oleh pihak lain.
Sendiri mau ingatlah. PAKATAN HARAM akan berkubur tanpa nesan!!!!!!
No comments:
Post a Comment