Terima Kasih kerana Follow GT-Puteri , anda semua adalah yang terbaik !

Wednesday 14 September 2011

“Orang macam Mat Sabu ini ibarat rebus pun tak empuk dan hanya dengan penjara sahaja dia boleh diam,” katanya.





Waris Tunku Abdul Rahman terguris


Tengku Zainol Rashid menunjukkan rekod catatan sejarah mengenai pejuang kemerdekaan negara pada sidang media di Alor Setar, semalam. – BERNAMA


ALOR SETAR 13 Sept. – Waris-waris Tunku Abdul Rahman terguris dengan keceluparan Timbalan Presiden Pas, Mohamad Sabu yang membelakangkan sumbangan Perdana Menteri pertama itu dalam membebaskan negara ini daripada penjajahan British tanpa pertumpahan darah.

Yang Dipertua Persatuan Kerabat Diraja Kedah (PKDK), Datuk Tengku Zainol Rashid Tengku Yahya yang mewakili keluarga waris Tunku Abdul Rahman berkata, mereka pada masa sama menentang keras pendirian Mohamad atau Mat Sabu yang mengangkat pengganas komunis sebagai pejuang kemerdekaan.


“Saya bagi pihak keluarga Tunku Abdul Rahman ingin memberi nasihat kepada Mat Sabu agar membuka minda dan meminta maaf secara terbuka kepada kami.

“Rakyat boleh nilai tinggi atau rendah pemikiran kita dan sesiapa sahaja yang berniat jahat serta tidak lurus dalam perjuangan, kami anggap dia sebagai musuh kita setiap masa,” katanya kepada pemberita di sini semalam.

Tengku Zainol Rashid yang juga anak saudara Tunku Abdul Rahman berkata, bapa saudaranya itu serta pejuang-pejuang kemerdekaan terdahulu terpaksa berkorban untuk menuntut kemerdekaan daripada British.

“Saya masih ingat ibu saya beritahu bahawa dia terpaksa gadai barang kemas untuk memberi wang kepada Tunku bagi membolehkan beliau ke England bagi berbincang dengan pihak British.

“Betapa perit orang dahulu nak capai kemerdekaan tetapi hari ini dengan senangnya Mat Sabu yang sudah kecapi nikmat kemerdekaan ini hendak pertikai jasa mereka,” ujarnya.

Tambahnya, kerajaan perlu mengambil tindakan tegas terhadap Mat Sabu agar isu ini segera selesai.

“Orang macam Mat Sabu ini ibarat rebus pun tak empuk dan hanya dengan penjara sahaja dia boleh diam,” katanya.

Dalam pada itu, Tengku Zainol berkata, pihaknya juga mahu kerajaan memasukkan di dalam sukatan mata pelajaran Sejarah di sekolah mengenai personaliti Tunku Abdul Rahman agar lebih dikenali generasi muda.

“Beliau anak raja yang petah bercakap dan kesungguhan beliau berjaya melembutkan hati pihak British untuk memberi kemerdekaan kepada negara.

“Fakta-fakta ini perlu dimasukkan agar kita lebih kenal siapa beliau,” jelasnya.

p/s : Usahalah gunakan akal fikiran yang waras bukan hentam kormo sahaja.. Yang rugi bukan sahaja orang Melayu, tetapi rakyat Malaysia. 

Mat Sabu ada masa kembali ke pangkal jalan sebelum semakin ramai yang bertindak ke atas dia.

No comments:

Post a Comment