Terima Kasih kerana Follow GT-Puteri , anda semua adalah yang terbaik !

Thursday 27 February 2014

Keuntungan FGV Meningkat, Propaganda PAS Tersasar Lagi

FGVH2-565x436[1]
Pada 8 Februari 2012 kira-kira dua bulan sebelum Felda Global Venture Holding (FGVH) disenaraikan di Bursa Malaysia, PAS melalui Ahli 
Mazlan Aliman PAS - FGV
Jawatankuasa Pusat iaitu Mazlan Aliman pernah mempropagandakan FELDA akan mengalami kerugian besar disebabkan penyenaraian itu.


Mazlan yang juga adalah Pengerusi NGO tidak berdaftar Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan (ANAK) berkata kerugian yang akan dialami FELDA bakal mencecah RM1.5 bilion sekaligus dakwanya lagi akan menjejaskan pendapatan peneroka setiap bulan.

Selain itu kesan penyenaraian FGV di BSKL juga katanya akan mendatangkan risiko terhadap tanah milik peneroka FELDA. Itu antara propaganda yang sering dilaungkan oleh Mazlan dan PAS dalam usaha jahat mereka menggagalkan penyenaraian FGV di BSKL.

Serentak dengan kempen propaganda itu, PAS juga mempelopori himpunan jalanan termasuk demonstrasi berhampiran Masjid Wilayah Persekutuan yang rata-rata pesertanya bukan peneroka tetapi ahli dan penyokong PAS yang dikerah dari seluruh negara.

Mereka juga mengadakan kempen bergerak dengan cuba masuk ke kawasan FELDA semata-mata nak mengelirukan para peneroka bagi menanam kebencian dan bibit kemarahan dengan harapan hasilnya kelak membolehkan undi sebahagian besar peneroka memihak kepada PAS.
Mazlan Aliman PAS - FGV Untung

Namun takdir Illahi nyata berbeza dari pengharapan PAS bila mana kempen propaganda PAS dan gambaran negatif yang diwar-warkan oleh pemimpin PAS tersasar sama sekali. PAS gagal mempengaruhi majoriti besar peneroka dan BN pula kekal menguasai sebahagian besar Parlimen dan DUN yang mempunyai kawasan FELDA.

Baik sebelum dan selepas disenaraikan, FGV dan FELDA sendiri tidak hanya berjaya menepis propaganda PAS malah berjaya membuktikan usaha penyenaraiannya di BSKL adalah satu tindakan betul dengan mengambil kira kepentingan para peneroka.

Tiada tanah peneroka yang terjejas atau tergadai sebaliknya yang terjadi mereka berpeluang pula menjana pendapatan tambahan melalui pemilikan sejumlah 800 unit saham FGV. Tidak hanya itu, peneroka juga diberi imbuhan RM15,000 untuk satu keluarga – satu imbuhan yang langsung tak termimpi oleh pelabur PAS melalui KOHILAL.

Malah beberapa bulan selepas FGV disenaraikan dalam Bursa Malaysia para peneroka yang memiliki pegangan saham dalam FGV turut mendapat dividen interim 5.5 sen serta perolehan keuntungan dana amanah peneroka yang keseluruhannya berjumlah RM400.00.

Hampir setahun selepas disenaraikan FGV merekodkan keuntungan sebelum cukai RM1.13 bilion atau pun keuntungan bersihnya ialah RM905.058 juta, menjadikannya antara kaunter pelaburan yang aktif dan diminati pelabur BSKL.

Hasil keuntungan itu kemudiannya membolehkan para peneroka yang memiliki 800 unit saham FGV memperolehi dividen 8.8 sen seunit atau perolehan tambahan RM400 hingga RM500 dengan hanya goyang kaki sahaja.

Itu baru keuntungan atas angin untuk peneroka selaku pemegang saham yang memiliki 800 unit saham. Bayangkan pula keuntungan yang diperolehi oleh anak syarikat Kerajaan PAS Kedah yang waktu itu memiliki pegangan sejumlah 500,000 unit saham. Tentu lagi mencanak tinggi keuntungannya.

Hari ini selepas hampir dua tahun FGV disenaraikan di BSKL, Alhamdulillah sekali lagi FGV merekodkan keuntungan bersih yang meningkat sehingga mencecah RM1.107 bilion, jauh lebih baik berbanding keuntungan bersih RM905.058 juta tahun sebelumnya.

Peningkatan keuntungan ini sekali lagi membolehkan peneroka yang melabur turut sama meraih dividen 10 sen sesaham. Nilainya seperti nampak kecil tapi jelas lebih berbaloi dari melabur dalam pelaburan KOHILAL yang dikendalikan PAS yang sampai sekarang tidak tahu ke mana pergi wang pelaburnya.

Perkembangan terbaru ini jelas membuktikan hakikat bahawa propaganda jahat PAS dan Mazlan Aliman sejak sebelum PRU-13 hingga sekarang berkenaan FGV hanyalah omongan kosong yang semakin tersasar dari realiti semasa.

No comments:

Post a Comment