Terima Kasih kerana Follow GT-Puteri , anda semua adalah yang terbaik !

Sunday 12 January 2014

Kit Siang Tak Payah Nak Ajar KPN…



Pada awal tahun 2014 ini, nampaknya pihak PDRM menerima lebih banyak cabaran. Belum sampai sebulan pun kita menginjak kaki ke tahun baru, macam-macam hal sudah berlaku. 

Dalam kesebokan PDRM mengendalikan kes-kes tersebut, ada pula yang muncul menuduh pihak berkuasa itu dengan pelbagai tuduhan dan kecaman…

Terbaru, Penasihat DAP, Lim Kit Siang, menyelar KPN, Tan Sri Khalid Abu Bakar. Kononnya PDRM mengamalkan sikap “dwi-standard”.

Kata bekas Setpol Lee Kuan Yew itu, PDRM kononnya bersungguh-sungguh menyiasat kes membabitkan Editor The Herald, Paderi Andrew Lawrence dan meletakkan kes berkenaan di bawah Seksyen 4 Akta Hasutan. Manakala Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria hanya dipanggil polis untuk memberi keterangan berhubung isu “bughah”…

Andrew sebelum ini mengatakan bahawa seluruh gereja Katolik di Selangor akan terus menggunakan kalimah “Allah” di dalam majlis anjuran mereka, termasuk pada perhimpunan mingguan mereka.

Manakala Harussani pula diambil keterangannya berhubung pandangannya yang menyatakan peserta demonstrasi haram, “Turun Guling Kerajaan” tempohari boleh dikaitkan dengan unsur “bughah” (penderhaka) yang “dihalalkan darah” mereka…

Pada saya, kedua-dua kes tersebut sangat berlainan sifatnya. Kes Andrew membabitkan kesucian dan maruah agama Islam, kepentingan aqidah dan masa depan umat Islam di Malaysia. Manakala kes Harussani lebih bersifat “internal” dan boleh dikatakan bahawa pandangannya langsung tidak dikuatkuasakan, bukan?

Pada saya, kes Andrew lebih berat dan perlu diberi perhatian. Saya kira, jika Kit Siang beragama Islam, dia akan tahu betapa seriusnya kesalahan yang dilakukan Andrew itu. Andrew bukan saja tidak patuh pada arahan mahkamah, malah dia mampu menyebabkan ketegangan agama dan umat Islam boleh mengamuk sakan pada paderi itu jika mahu.

Dalam kes Andrew juga, kita dapat lihat bagaimana paderi itu cuba “menegakkan benang yang basah” dengan “mengusik” kepentingan Islam di Malaysia. Memang benar semua agama di negara ini diamalkan secara bebas, tapi sudah tentu ada batasnya, bukan?

Pihak Islam di negara ini tidak pernah memperlekeh kedudukan agama lain kerana kami menghormati hak masing-masing sebagaimana yang telah diperuntukkan di dalam perlembagaan. Namun perbuatan dan kata-kata Andrew itu jelas mengganggu-gugat kepentingan agama kami dan kami perlu bertindak terhadapnya.

Andrew masih lagi beruntung kerana membuat onar di Malaysia di mana kami masih memegang teguh prinsip perundangan negara. Cubalah Andrew cabar kepentingan Islam di negara lain, mungkin dia tak boleh “hidup lama” ekoran menerima ancaman terhadap keselamatan dirinya…

Berbanding kes membabitkan pandangan Mufti Perak, itu adalah hal dalaman Islam. Kit Siang tiada kena mengena dalam kes itu dan tidak berhak memberi komen. Lagipun, saya kira tidak ada seorang pun peserta “Turun Guling Kerajaan” itu yang dibunuh pihak berkuasa atau mana-mana pihak berdasarkan pandangan Harussani itu.

Harussani hanya mengeluarkan pandangan dari sudut kefahamannya tentang Islam. Kalau tidak bersetuju dengan pandangannya, ijma’ ulama boleh dilaksanakan dan ia boleh diselesaikan dalam konsep syura. Kalau Kit Siang tidak faham konsep Islam, sila “pi main jauh-jauh”…

Saya menyarankan agar Kit Siang tidak campur tangan dalam hal ehwal dan kepentingan Islam kerana dia sememangnya tidak faham sensitiviti tersebut. Bak kata firman Allah “lakum deenukum wa liya deen..”. Lebih baik Kit Siang pergi nasihatkan anaknya tentang kontroversi CEC DAP dari campur tangan hal yang dia tak faham, kan?

No comments:

Post a Comment