Terima Kasih kerana Follow GT-Puteri , anda semua adalah yang terbaik !

Wednesday 31 October 2012

Alamak !...Khalid kata tiada masalah air di Selangor, sebab hari-hari hujan...

air-selangorxx 
Ada perumpamaan ‘Bagai air menitik ke batu, lama-lama lekuk juga’.

Bagaimanapun, dalam isu air di Selangor, hati Tan Sri Khalid Ibrahim masih belum cair dan keras membatu malah beliau memberi pelbagai alasan bagi menidakkan Projek Langat 2 yang bertujuan mengatasi krisis air di Lembah Klang dan Selangor selepas 2016.

Terbaru, Menteri Besar itu berkata, tidak ada masalah kekurangan air di Selangor.
Alasan beliau, hujan setiap hari kebelakangan ini, malah berlebihan air hingga sebabkan banjir.

Katanya, ini menyebabkan air mentah dan air terawat cukup.

Ini yang buat ada wartawan yang dengar sidang media Khalid di lobi Parlimen pada Selasa, gelak sakan.

“Macam tu, Khalid kena doa hujan setiap hari,” kata seorang wartawan.

Khalid ..Khalid, sebelum ini beliau buat kenyataan air cukup sebab air masih banyak dalam empangan.

Kesannya, ada yang ketawakan beliau kerana tak tahu bezakan air mentah dengan air dirawat.

Kali ini, Khalid main silap mata dan terus cakap pusing-pusing pasal isu air selepas cadangan teknologi Membran oleh kerajaan Selangor dilihat tidak praktikal untuk jangka masa panjang walaupun kosnya lebih murah.

Selain beri alasan hari-hari hujan, Khalid kata bekalan air cukup sekiranya masalah air tidak terhasil atau NRW (Non Revenue Water) dapat dikurangkan.

Khalid punyai kira-kira macam ni : Jumlah NRW sebanyak 33 peratus atau kira-kira 1.5 juta liter sehari dan lebih daripada mencukupi berbanding 1.1 juta liter sehari yang dihasilkan Langat 2.

Katanya, kalau NRW dapat dikurangkan 10 hingga 15 peratus sahaja,bermakna ‘air memang cukup’.

Kalau tidak cukup juga, kerajaan Selangor mahu guna teknologi Membran sebab kosnya cuma RM800 juta sahaja berbanding RM3 bilion bagi Langat 2.

Dalam sidang media itu, Khalid yang disifatkan Menteri Besar Cemerlang bertegas mahu adakan perjumpaan dengan Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Tujuannya hendak terangkan pasal cadangan kerajaan Selangor untuk laksanakan teknologi Membran.

“Kalau teknologi yang kita cadangkan ini betul, kita minta (Pusat) terima. Kita akan susun semula dan masukkan projek Langat 2 sebagai program jangka panjang,” katanya.

Sebelum itu ketika sesi soal jawab, Khalid bertegang leher dengan Timbalan Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air, Datuk Noriah Kasnon yang menegaskan, Pusat tegas dengan keputusannya untuk meneruskan Projek Langat 2 dengan alasan ia lebih menjimatkan serta dapat mengatasi krisis bekalan air di Selangor, Putrajaya dan Kuala Lumpur.

Noriah juga berkata teknologi membran yang dicadangkan oleh kerajaan Selangor hanya dapat memberikan kesan penyelesaian jangka pendek dan ia tidak praktikal untuk jangka masa panjang.

Berdasarkan kajian sejak 1990 an, kami mendapati keputusan terbaik dan lebih menjimatkan adalah menerusi projek penyaluran air mentah Pahang-Selangor,” katanya ketika menjawab soalan tambahan yang dikemukakan Khalid Ibrahim.

Khalid mencelah ketika Noariah menjawab pertanyaan lisan ahli Parlimen Rembau, Khairy Jamaluddin Abu Bakar.

Noriah turut mengesahkan tidak ada bukti yang dapat mengesahkan bahawa teknologi membran yang dikemukakan oleh kerajaan Selangor itu dapat meningkatkan kapasiti air bersih di negeri itu.

"Kami berharap Menteri Besar Selangor akan menukar fikiran dan meletakkan kepentingan rakyat dahulu melebihi apa jua," katanya.

Kenyataan itu, menyebabkan Khalid terus mempertahankan kenyataannya pasal teknlogi Membran dan mengulangi bahawa tiada krisis air di Selangor ketika ini.

Lepas ini, entah apa lagi ‘idea’ Khalid untuk melambatkan kelulusan projek Langat 2.

Jika beliau terus berkeras, kata wartawan tadi pasal Khalid kena berdoa setiap hari supaya hujan ada kewajarannya.

1 comment:

  1. dalam isu ini tak pernah ada satu kesimpulan yang jitu.

    rakyat biasa sudah tentunya akan menyokong satu tindakan dan keputusan yang akan meringankan beban membayar bil utiliti bulanan.

    setiap hari kita disogokkan dengan berbagai pendapat yang diutarakan oleh pihak pro dan kontra atas usaha kerajaan selangor untuk tidak meneruskan atau mengiakan projek langat 2.

    dari satu segi, syarikat persenderian seperti syabas dilihat terlalu berkuasa atas utiliti awam ini sehinggakan boleh menjejaskan ekonomi kerajaan negeri yang secara langsung akan memberi impak kepada rakyat...ini satu kriteria yang harus dilihat semula kerana syabas bukan memberi pekhidmatan keseluruhan utiliti air ini.

    salah satu cara yang mungkin boleh menyelesaikan ialah dengan mengadakan satu wacana teknikal untuk bekalan air di selangor ini dan disiarkan secara langsung melalui media perdana agar rakyat dapat menentukan sokongan ke atas keperluan mana yang harus diberikan.

    ReplyDelete