Terima Kasih kerana Follow GT-Puteri , anda semua adalah yang terbaik !

Monday 5 March 2012

Buat apa dengar penasihat seringgit punya cakap?? Auta lebih.. Dengar PRO cakap lah..

 Gambar Hiasan

Kadar hutang negara masih pada paras yang boleh diurus dan Malaysia tidak akan muflis menjelang 2020 seperti yang didakwa sesetengah pihak, kata bekas Menteri Kewangan, Tun Daim Zainuddin.

Di samping itu, segala pinjaman yang dibuat oleh kerajaan adalah bersumberkan daripada pinjaman domestik, kata Daim, yang juga merupakan penasihat ekonomi kerajaan Malaysia pada tahun 1990an.
 
"Satu perkara penting mengenai hutang negara adalah kebanyakannya ia diperoleh daripada pinjaman domestik.

"Jenis pinjaman ini lebih stabil dan tidak mendedahkan Malaysia kepada aliran keluar modal besar secara tiba-tiba," katanya dalam wawancara bersama Mingguan Malaysia yang disiarkan semalam.

Daim berkata, walaupun beberapa penganalisis bimbang kadar hutang negara dijangka meningkat 1.3 peratus kepada 54.8 peratus dari Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) pada tahun ini, berbanding 53.1 peratus pada 2010, kenaikan ini adalah wajar sebagai tindak balas terhadap krisis kewangan global yang bermula pada penghujung 2008.

"Kenaikan terkini adalah disebabkan oleh kemelesetan ekonomi dunia dan subsidi besar yang diperlukan untuk menampung kenaikan harga barang makanan dan tenaga," katanya.

Beliau menegaskan paras hutang negara tidak mungkin mencapai 100 peratus pada 2019 kerana pihak kerajaan telah berazam untuk mengurangkan defisit fiskal kepada 4.7 peratus pada 2012 yang akan mengurangkan keperluan kenaikan dana (hutang).
 
Justeru, beliau berkata situasi hutang negara tidaklah amat mencemaskan seperti yang dicanang oleh beberapa pihak.

"Secara peribadi saya akan menasihatkan kerajaan untuk mengawal dan menurunkan hutang berkenaan.

"Ini baik untuk kerajaan dan juga menjawab segala kritikan mengenai isu berkenaan," katanya. - BERNAMA 

Sumber : Hutang negara masih terkawal - Tun Daim

No comments:

Post a Comment