Terima Kasih kerana Follow GT-Puteri , anda semua adalah yang terbaik !

Friday 25 March 2011

Cukup ke hukuman setahun sahaja kes buang bayi ?

TAMPIN 24 Mac - Seorang wanita bersama bekas suaminya dihukum penjara setahun selepas mengaku bersalah di Mahkamah Majistret di sini hari ini atas tuduhan membuang bayi mereka yang baru dilahirkan.

Hukuman ke atas Norsharifah Diana Shafee, 27, Suhaimi Mohd. Yusuf, 30, dijatuhkan oleh Majistret Nur Shafrida Hashim.

Turut menerima hukuman yang sama, seorang rakan mereka, Norfaridah Maryelah, 26, apabila mengaku bersubahat dengan pasangan terbabit untuk membuang bayi itu.

Norsharifah Diana dan Suhaimi didakwa meninggalkan anak kandung mereka itu dengan niat membuangnya di depan sebuah rumah kosong di Kampung Sungai Dua, Air Kuning Selatan kira-kira pukul 6.40 pagi, 10 Ogos 2010.

Mereka didakwa mengikut Seksyen 317 Kanun Keseksaan yang boleh dihukum penjara tujuh tahun atau denda atau kedua-duanya sekali, jika sabit kesalahan.

Sementara itu, Norfaridah didakwa mengikut Seksyen 109 Kanun Keseksaan yang boleh dihukum penjara tujuh tahun atau denda atau kedua-duanya sekali, jika sabit kesalahan.

Mengikut fakta kes, Norsharifah Diana melahirkan bayi tersebut di dalam bilik air di rumah Suhaimi di Kampung Parit Buloh, Air Kuning Selatan dekat sini dengan dibantu oleh bekas suaminya itu dan Norfaridah.

Mereka kemudiannya memandikan bayi itu dan membalutnya dengan sehelai kain sarung sebelum ditinggalkan di sebuah rumah kosong.

Bayi malang itu bernasib baik apabila seorang wanita yang kebetulan lalu di situ sejam kemudian menyelamatkannya dan membuat laporan polis.

Pendakwaan dilakukan oleh Timbalan Pendakwa Raya, Mohamad Zahid Ahmad sementara Norsharifah Diana diwakili peguam K. W. Teoh.

Nota: Apa kata kalau tidak ada orang jumpa bayi ini ,  apa akan terjadi. cukupkah hanya setahun
Suhaimi dan Norfaridah pula tidak diwakili peguam.

No comments:

Post a Comment