Terima Kasih kerana Follow GT-Puteri , anda semua adalah yang terbaik !

Friday 21 June 2013

Wan Ahmad : Blackout 505 Agenda Pakatan Bangkitkan Kemarahan Rakyat.


alt

Perhimpunan Blackout 505 yang telah diadakan di beberapa tempat sebelum ini dan bakal diadakan di Padang Merbok 22 Jun ini adalah agenda jahat pihak pembangkang untuk membangkitkan kemarahan rakyat.

Timbalan Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Datuk Wira Wan Ahmad Wan Omar berkata, pembangkang sengaja menuduh SPR melakukan penyelewengan bagi menunjukkan kepada rakyat bahawa kemenangan Barisan Nasional (BN) Pilihan Raya Umum 13 (PRU13) adalah penipuan.

"Ini adalah perancangan strategi kotor pembangkang sebelum bermula pilihanraya lagi,"katanya pada ProgramLuncheon Talk PRU13 : Terima Keputusan Rakyat anjuran Institut Perkembangan Minda (INMIBD) di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) di sini hari ini.

Turut hadir adalah Pengerusi Ahli Majlis Pengarah INMIND, Datuk Salamon Selamat.

 
alt

Beliau menjelaskan tuduhan pembangkang yang mendakwa SPR di bawah kuasa Perdana Menteri adalah tidak berasas kerana SPR berada di bawah bidang kuasa Yang Dipertuan Agong.

"SPR dilantik oleh Majlis Raja-Raja dengan perkenan Yang Dipertuan Agong tetapi pembangkang memutarbelitkan kononnya SPR di bawah kuasa Perdana Menteri kerana urusetia SPR yang bertugas adalah penjawat awam,"katanya.

Sementara itu, Wira Wan Ahmad turut mempertahankan dakwaan pembangkang tentang penipuan mengenai dakwat kekal yang digunakan semasa PRU13.

Katanya, kesilapan dilakukan oleh pegawai SPR yang tidak menggoncangkan botol dakwat tetapi tidak menjejaskan proses pengundian kerana nama berserta no mykad pengundi yang telah mengundi akan dipotong dari senarai di saluran mengundi.

"Pengerusi SPR mengakui kesilapan urusetia SPR yang tidak menggoncang botol dakwat tetapi itu hanyalah kesilapan dari sudut teknikal kerana objektif untuk memastikan orang tidak mengundi dua kali telah tercapai setelah nama pengundi dipotong dari senarai,"ujarnya.

Beliau juga menegaskan, sistem pilihanraya yang digunakan di Malaysia adalah sistem terbaik yang turut digunakan oleh 66 negara lain seperti Canada, United Kingdom, Amerika Syarikat dan Nigeria.

Penganjur Blackout 505 mengemukakan tiga tuntutan kepada SPR yang didakwa melakukan penipuan pada PRU13 dengan mendesak semua ahli SPR meletakkan jawatan serta-merta.

Selain itu mereka juga menuntut supaya diadakan semula pilihan raya semula di 30 kerusi Parlimen yang telah mempengaruhi keputusan PRU13 serta menghentikan usaha untuk meminda undang-undang pilihan raya dan membuat persempadanan semula oleh SPR.

No comments:

Post a Comment