Terima Kasih kerana Follow GT-Puteri , anda semua adalah yang terbaik !

Saturday 18 January 2014

Kalimah ALLAH: Pertahan bukan sebab politik

  • Dr Mohd Puad ZarkashiDr Mohd Puad Zarkashi
 1 / 1 
SHAH ALAM – Umno tidak pernah menggunakan isu kalimah ALLAH untuk mendapatkan faedah politik, kata ahli majlis tertingginya, Dr Puad Zarkashi.

Sebaliknya, beliau berkata, parti itu memperjuangkan isu tersebut demi kepentingan akidah umat Islam.

“Kita tidak mempolemik dan mempolitikkan isu kalimah ALLAH. Sebab apa yang kita pertahankan adalah berdasarkan kepentingan akidah umat Islam itu sendiri.

“Sebab bagi saya, kita jangan apologetik. Takut hilang undi sehingga sanggup gadaikan pendirian dalam perkara yang begitu penting seperti isu kalimah ALLAH,” katanya kepada Sinar Harian, semalam.

Beliau berkata demikian ketika mengulas mengenai kajian Pusat Kajian Demokrasi dan Pilihan Raya Universiti Malaya (Umcedel) yang menunjukkan isu kalimah ALLAH tidak mampu memberi kelebihan kepada mana-mana parti jika dieksploitasi untuk tujuan politik.

Mengulas lanjut, Puad berkata, isu kalimah ALLAH sudah timbul sebelum PRU13, namun tidak menjejaskan usaha Umno untuk menambah bilangan kerusi yang dimenangi.

“Jadi siapa kata ia akan jejaskan mana-mana parti politik. Bagi saya kajian itu tak objektif dan menyeluruh sebab dia kata tak menguntungkan.

“Bila kita berdepan dengan isu kalimah ALLAH, ia tak menyebabkan orang tak sokong Umno. Berlainan dengan Pas yang tidak tegas dalam isu ini kerana risau tidak mendapat sokongan DAP, akhirnya bilangan kerusi mereka merosot,” katanya.

Dalam pada itu, beliau turut tidak bersetuju dengan rumusan Umcedel bahawa isu kalimah ALLAH lebih banyak menimbulkan ketegangan hubungan antara kaum.

“Tidak timbul soal perkauman kerana kita pertahankan dalam konteks akidah.

“Bukannya kita sebut mahu ugut bakar gereja dan sebagainya, tidak sampai tahap sebegitu,” katanya.

No comments:

Post a Comment